Web pro sociální služby? Něco víc než jen vizitka.

V roce 2020 jsme si stanovili nelehký úkol - tvořit ty nejlepší weby pro zařízení sociálních služeb na trhu. Chceme zjednodušit administraci webu na naprosté minimum úkonů a pomoci zlepšovat prezentaci sociálních služeb na veřejnosti. Dává nám to smysl.

Zvláště v dnešní době se často zapomíná na nezastupitelnou činnost a prospěšnost sociálních služeb v naší společnosti. Tato mravenčí práce která vyžaduje obrovské lidské nasazení, trpělivost při práci s klienty a láskyplnou péči je sama o sobě natolik náročná, že je obtížné se starat o její obraz na veřejnosti. Lidé často ani netuší, co to znamená, když se řekne "sociální služby", často se o službách dozví až v situaci, když se jich to začne nějak (i nepřímo) týkat.

Jak se tedy doopravdy zařízení sociálních služeb prezentují na internetu? Často velmi omezeně, skrytě, formou drobné vizitky na webu. Někdy více ambicióznějšími stránkami, které ale po několika vteřinách opouštíte kvůli nepřehlednosti. Ptáte se proč? Důvody jsme se rozhodli rozebrat v textu níže. 

V roce 2020 jsme si stanovili nelehký úkol - vytvářet ty nejlepší weby pro zařízení sociálních služeb na trhu. Chceme tak přispět k lepší prezentaci sociálních služeb na internetu, zjednodušit administraci webu na absolutní minimum úkonů. Za cenově výhodných podmínek naprogramujeme orgány a mozek našeho řešení tak, aby s unikátní grafikou konkrétního webu tvořily jedno skvěle funkční tělo. 

Pro vypracování dobrého zadání jsme se ale bavili s desítkami ředitelů organizací sociálních služeb. Často byla výchozí situace velmi závažná - na webu chybí aktuální informace o činnosti domova, web je obsahově strohý, chybí fotografie jak domova samotného, tak fotografie ukazující program nebo činnost domova. A pokud již byla snaha o to, aby výše uvedené nedostatky web neměl - pak zpravidla pokulhávalo jeho technické provedení. Ať už se jedná o chaotickou strukturu a obecnou nepřehlednost, špatné členění obsahu nebo košatost formátování textů - bylo patrné, že příčin může být vícero. 

Jaké situace často řešíte?

  • Na nový web nejsou finance
    Je možné, že jsou důvodem finance, což s kvalitou webu souviset může a nemusí. Funkční web, který bude dobře a přehledně prezentovat služby a aktivity zařízení a bude splňovat všechny pravidla přístupnosti může být již větší položkou v rozpočtu sociálního zařízení. Rozdíl mezi dodavateli bude nejen ve zkušenostech s vaší oblastí ale i zjednodušení plnění webu pro vás. Zadavatelé těchto webů si často neuvědomují, že nepotřebují pouze krásný web, ale hlavně potřebují každodenně s webem pracovat a nikoliv neustále kontaktovat podporu. Finance, které ušetří na začátku tvorby pak stejně padnou na vzdálenou údržbu webu a čas pracovníků domova v neefektivním způsobu administrace webu. 
  • Není jasné, k čemu bychom měli web mít
    Zásadním důvodem pro slabší webovou prezentaci může být ale také to, že jí ředitelé přikládají menší úlohu. Tento postoj je dán přesvědčením že jim lepší prezentace nic konkrétního kromě dobrého pocitu nepřinese. 

Je to pochopitelné, hlavně v situaci kdy je převis poptávky nad nabídkou a v domově je na pořadníku přes 50 nevyhověných žádostí o službu.  Podívejme se ale na to z jiné strany - pokud budou stránky kvalitně prezentovat aktivity v domově a budou přehledně ukazovat jaké služby nabízí vaše zařízení - budete se podílet na budování obrazu vašeho zařízení ze strany společnosti, obce, kraje, sponzorů nebo i zájemců o práci či dobrovolnictví u vás. Na zařízení, které dělá více aktivity "navíc" se bude společnost dívat jinak než na zařízení, které o sobě nedá vůbec vědět. Kromě dobrého pocitu tedy ukazujeme, že naše práce je soustavná, dává smysl a že jsme živé zařízení, které každodenně pečuje o program o klienty. Je také vidět, že i přes často obtížnou práci s klienty se personál dokáže "uvolnit" nebo "odvázat" (v tom nejlepším slova smyslu) a že nejen klienti, ale i třeba budoucí spolupracovníci mohou najít ve vašich aktivitách i další přidané hodnoty. Říkáte si, tohle je práce navíc, ale pokud chceme usilovat o silnější pozici sociálních služeb na veřejnosti, je toto základní a vstřícný krok - ukázat co se u vás děje.
 

  • Nikdo na web a příspěvky nemá čas. 
    Toto je velice častý a pochopitelný důvod. Webové stránky vyžadují nejen čas na údržbu, ale i dostatek prostoru (někdy i měsíce) na přípravu zadání pro smysluplný a přehledný web. To by se dalo eliminovat tím, že vám někdo vyrobí web již na základě zkušeností od ostatních zařízení a web vám je schopen navrhnout funkčně již na první pokus. Personální problematiku asi za vás nevyřešíme, ale chceme aby váš web byl po této stránce co nejefektivnější a plnění vám nezabralo více než je potřeba. Potřebujete doplnit aktualitu z poslední akce pro veřejnost? Klik, klik, píšu datum, název akce, nahrávám dávkově fotografie, ukládám - a je hotovo. Dvě minuty, ani o kousek déle a vše se automaticky zobrazí tam, kde má (na hlavní straně a v archívu proběhlých akcí). 
  • Návštěvnost webu nás netrápí

    Pokud je o vaše služby takový zájem, že si vás lidé vyhledají tak jako tak, pak se zdá že návštěvnost není třeba vůbec řešit. Návštěvnost ale řešit potřebujete - také proto abyste věděli na co vaši návštěvníci klikají a co je zajímá nejvíce a jestli se vůbec dostanou k informacím co potřebují - pokud se toto naučíte zjišťovat, pak můžete web postupně vylepšovat. Obecně také platí pravidlo, že čím více na webu publikujete, tím lépe jste dohledatelní. Celkovou návštěvností vašeho webu podporujete i atraktivitu webu pro možné sponzory. Vhodně umístěná sekce "Podporují nás" s logy sponzorů může napomoci nejen vašim sponzorům v budování jejich dobré image, ale může být i inspirací pro sponzory ostatní. 

  •  O klienty, co využívají mobilní telefony se nestaráme - nejsou naše cílová skupina. 
    U tohoto argumentu se často zapomíná na rodinné příslušníky, na mladší generace, které si vaše zařízení prohlížejí na mobilním telefonu. Vnučka babičky se na cestě do práce chce podívat, co je v domově nového a nemůže - stránky vypadá jako hromada blech. Dobře, to oželíme. Ale není to bohužel jen o mladší generaci -  z průzkumů vyplývá, že již i generace okolo 50ti let věku využívá aktivně chytré telefony pro běžné prohlížení webu, tedy dcery a synové uživatelů služby domova pro seniory. Responzivní verze ale vyžaduje důkladné testování a vše, co máte na webu, musí mít svoji verzi pro mobil. Bohužel s doladěnou a skutečně funkční mobilní (responzivní) verzí jsme se na webech zařízení sociálních služeb setkali pouze málokdy.

screen z analytiky vybraného domova napovídá, že nemít responzivní verzi webu znamená přijít o téměř polovinu návštěvníků webu

Při tvorbě webu nové generace pro sociální služby jsme vycházeli z našich předchozích projektů, které jsme připravovali např. pro brněnské domovy seniorů nebo pro zařízení Hl. m. Prahy.

Tvoříme web nové generace pro sociální služby

Inspirovali jsme se v zahraničí, ze současných trendů webdesignu, ale také jsme se museli zabývat tím, na co jsou návštěvníci z cílových skupin zvyklí. Také jsme si vzali do hledáčku pravidla přístupnosti, abychom weby mohli zpřístupnit i lidem s různým omezením nebo handicapem. K tomu nás také motivuje současná legislativa, která se týká přímo zařízení sociálních služeb viz. náš předchozí příspěvek. U cílových skupin jsme si ale museli definovat, že netvoříme weby pro koncové uživatele sociálních služeb, spíše jako pro jejich rodinné příslušníky a veřejnost - web tedy není pouze vizitka, web je část obrazu domova ve společnosti.  

Do týmu jsme si přizvali 3 grafiky, 2 projektové manažery a celý programátorský tým našeho partnerské webdesignové agentury z Brna.

Kde takový web bude k vidění? Na výsledek se ještě nemůžete podívat, je stále ve vývoji a bude následně podroben důkladnému testování. 

 

Poslat nezávaznou poptávku

Toto pole je povinné
Chápeme, že nemáte čas na emaily. Proto se Vám ozveme telefonicky.
Toto pole je povinné
Zásady ochrany a zpracování osobních údajů