15 kroků k psaní přesvědčivějších textů (5/6)

Ono v předchozích dílech zmiňované „umění požádat“ je skutečně alfou a omegou fundraisingu. Jinými slovy, psaní kvalitních fundraisingových textů (ať už jde o emaily, texty na web, pozvánky nebo jiné) je předpokladem pro váš úspěch při shromažďování zdrojů na potřeby vaší organizace. Jak tedy psát lépe?

Ono v předchozích dílech zmiňované „umění požádat“ je skutečně alfou a omegou fundraisingu. Jinými slovy, psaní kvalitních fundraisingových textů (ať už jde o emaily, texty na web, pozvánky nebo jiné) je předpokladem pro váš úspěch při shromažďování zdrojů na potřeby vaší organizace. Jak tedy psát lépe?

1) Zaměřte se na cílového čtenáře


Při psaní si před sebou představte publikum, kterému je text určen, případně si fotku pro tyto účely vybraného cílového čtenáře dejte před sebe (např. na plochu počítače) - bude vás to nenuceně motivovat přizpůsobit text pro cílové publikum.

 

2) Nespěchejte s vymýšlením nadpisu

Podle nadpisu se čtenář rozhoduje, zda ve čtení pokračovat, nešetřete proto časem na jeho tvorbu! Nemusíte ho vymyslet jako první, někdy je lepší nechat si jeho formulaci až po napsání celého textu.

Dobrý nadpis by měl vzbudit zvědavost:

PŘ: Také děláte tyto chyby?

Aktuálně jsou velmi „in“ seznamy:

PŘ: 5 tipů jak nalákat sponzory.

Nebojte se být konkrétní. Sami posuďte, který nadpis více zaujme:

PŘ1: Přispějete seniorům ?

PŘ2: Přispějete 20 osamělým seniorům k prožití lepších Vánoc?

 3) Používejte svědectví


Vytvořte si interní knihovnu, kde budete shromažďovat zážitky, historky, citáty nebo poznatky vašich zaměstnanců, dobrovolníků nebo klientů. Současně si veďte fotogalerii ze života vaší organizace. Do vašich textů tyto zápisky a fotky vkládejte tak často, jak to jen jde - to jim dodá opravdovou šťávu. Uvědomte si, že lidé chtějí pomáhat dalším skutečným lidem.

 4) Řiďte se pravidlem AIDA


Pravidlo AIDA se odvozuje z anglických slov Attention (pozornost), Interest (zájem), Desire (přání), a Action (akce). Ve zkratce – přitáhněte pozornost čtenáře, získejte jeho zájem, vyvolejte u něj přání pomoci a na závěr od něj vyžadujte akci = aby přispěl.

 5) Používejte konkrétní čísla

Specifikujte, jak vysoký příspěvek může něco změnit.

PŘ: Za 1000 Kč můžeme pro naše klienty koupit malou sadu rehabilitačních pomůcek, za 20 000 Kč novou polohovací postel, která zabrání vzniku proleženin.

6) Alespoň třikrát vyžadujte akci

V rámci vašeho textu vyzvěte čtenáře několikrát k akci (= nejčastěji poskytnutí příspěvku) – na začátku, uprostřed, a opět na konci.

 7) Použijte sílu řečnických otázek

Řečnickými otázkami čtenáře zapojíte. Nebojte se zeptat: „A jak pomůžete vy? Chtěli byste udělat něco dobrého pro své okolí?“

 8) Používejte slovo „vy“ co nejčastěji

Pište texte ve druhé osobě, naopak první osobě se vyhýbejte.

 9) V rámci daného projektu stanovte vždy deadline

Stanovte vždy termín, ke kterému lze pomoc poskytovat. Vyvoláte tak pocit urgence.

 10) Fungujte responzivně

Berte v úvahu, že velké procento lidí, kteří navštěvují vaše webové stránky, tak činí prostřednictvím chytrého telefonu nebo tabletu. Přizpůsobte tomu tedy rozhraní, ať jsou texty pohodlně čitelné i pro tyto uživatele. Všichni klienti Domovy Online se o toto starat nemusí - jejich web je plně responzivní. 

 11) Komunikujte výsledky

Po každé proběhlé kampani, projektu, sbírce či benefiční akci dejte veřejnosti vědět, jaký měla akce úspěch. Vybral se dostatek peněz? Podařilo se najít nové dobrovolníky? Donoři budou mít dobrý pocit, že i s jejich přispěním se podařilo dosáhnout kýženého výsledku.

 12) Rychle pište, 7x editujte

O napsaném textu klidně několikrát porozmýšlejte, nechte ho uležet, vraťte se k němu za nějaký čas. Kontrolujte s odstupem několika dní, často tak získáte lepší nápady.

 13) Použijte pokusné čtenáře

Otestujte svou online kampaň nejdříve u přátel nebo jiných podporovatelů – pomohou vám odhalit případné technické chyby (překlepy, nefungující odkazy…) nebo chybějící informace (např. chybějící datum pořádané benefiční akce nebo absence čísla účtu, na který posílat dary) a jiné nedostatky.

14) Analyzujte

Pravidelně své činnosti analyzujte a hodnoťte, ať zbytečně nejdete cestou, která nefunguje. Zkuste porovnat, která akce byla úspěšnější: Co přilákalo nejvíce lidí? Kdy byl největší výtěžek? Kdy se vámi oslovení sponzoři nechali přesvědčit k tomu, aby vám pomohli? Podařilo se sehnat více dobrovolníků přes sociální sítě, nebo přes letáčkovou kampaň?

 15) Všeho s mírou

Aneb nepřehlcujte vaše donory – ačkoli někdo vaši organizaci rád podporuje, jistě nepotřebuje dostávat do schránky informační emaily o vaší organizaci dvakrát týdně. Dát o sobě vědět jednou za měsíc zcela postačí.

 

zdroje:

https://101fundraising.org/2019/07/7-quick-and-easy-direct-response-copywriting-tips/

https://101fundraising.org/2019/06/online-fundraising/

https://www.nonprofitpro.com/post/10-key-fundraising-best-practices-direct-mail/

Poslat nezávaznou poptávku

Toto pole je povinné
Chápeme, že nemáte čas na emaily. Proto se Vám ozveme telefonicky.
Toto pole je povinné
Zásady ochrany a zpracování osobních údajů